· 

Korte meditatie - S.T.O.P.


Een moment voor jezelf


 

Deze 'draagbare' mindfulness-oefening kan u helpen wanneer er zich op elk moment van de dag moeilijke tijden voordoen. De vier fasen van STOP-training kunnen variëren van enkele seconden tot enkele minuten.

Probeer het uit en kijk hoelang je elke stap het liefst doet.

S

Om te beginnen vertegenwoordigt de "S" gewoon de stop. De "STOP" letterlijk. Stop gewoon met wat je doet, door op je toetsenbord te typen of naar de deur te rennen. Geef jezelf een moment rust, neem een pauze en trek jezelf bij elkaar.

T

De "T" betekent bewust ademen. Nu je een pauze hebt genomen, adem een of twee keer dieper in, zodat je de uitzetting van de buik kunt voelen terwijl je diep ademt. Let op de sensaties. Daarbij kan het nuttig zijn om uw aandacht te vestigen op het gevoel van uw voeten op de grond. Voel de steun van de grond en je eigen ontspannen adem.

O

De 'O' betekent observeren wat er in je gebeurt, inclusief gedachten, emoties of lichamelijke gewaarwordingen (zoals spanning, vlinders, kaakspanning). Merk op hoe je je voelt, hoe je de situatie ervaart zonder er door geregeerd te worden. Geef jezelf compassie wanneer je spanning en stressvolle gedachten loslaat. Terwijl je kalmeert, kies je voor de keuzes die je hebt om hier en nu verder te gaan.

P

Ten slotte herinnert de 'P' je eraan om gewoon door te gaan met de volgende stap in je dag en dit met intentie vanuit de kracht, wijsheid en aanwezigheid van dit moment.

 

Bron :  The S.T.O.P. Practice: Creating Space Around Automatic Reactions by RHONDA MAGEE, https://www.mindful.org/the-s-t-o-p-practice-creating-space-around-automatic-reactions/

Write a comment

Comments: 0